Vinden blåser vart den vill - vi blåste vidare


måndag 4 juni 2012

Diamond Jubilee

Jag njuter som bäst av drottningens jubileumskonsert - i dagarna tre har man firat hennes 60 år på tronen och imorgon är den stora finalen. Just nu är det Sir Paul McCartney som rockar loss. Jag kan inte uttala mig om huruvida drottningen är imponerad eller ej, men det är i alla fall jag - och halva England. Säga vad man vill om engelsmän, men de kan verkligen få en fest att lyfta!

Som svensk slås jag av att det är så mycket kärlek i luften; det verkar som att den gamla drottningen är högt älskad och respekterad av folket. Kanske är kungahuset viktigare här än hemma också - nationalsången är ju bland annat en bön om välsignelse över drottningen. Det är som att drottningen är England på något vis, och inte bara en representant för landet. Sällsamt.

Det andra jag slås av är all denna pomp and circumstance. Den engelska varianten slår inget annat jag har varit med om. Det är storslaget och värdigt, traditionstyngt och med en väldigt stiff upper lip. Samtidigt anar man glimten i ögat så där ibland. Det är fantastiskt roligt att se, och svårt att förstå helt och hållet.

Jag kan nog säga det nu - jag älskar detta landet. Med allt det jag inte förstår, och allt som redan är en naturlig del av mig. Och när vi flyttar hem  - och blir svenskar igen på riktigt - kommer det finnas kvar en liten rest i mig som nynnar på God Save the Queen, älskar Graham Norton och tycker att riktigt te ska vara nästan svart och starkt som tjära.

3 kommentarer:

  1. I nästan 20 år bodde jag på Cypern, en ö som i tredje hand är väldigt engelsk. Engelska "expatriates" och stationerade soldater med familjer som bidrog till engelska tv-kanaler, varor mm mm :-) Nu, tillbaka i Sverige, kan jag inte få tag i allt det Cypriotiska som jag kan sakna. Men det engelska finns! TV, varor (t.o.m. engelsk affär i Sthlm o gbg)... :)
    Det enda jag inte vänjer mig vid är svenskars tjat om vädret ;) ... och hur det gnälls men inte GÖRS!
    Och Graham Norton? Finns här med ;)

    SvaraRadera
  2. Vad go du är, tur att Graham Norton går att streama :-) Kan inte ana vad det ska innebära att bo 20 år i ett annat land, man måste ju bli en del av det landet på ett helt annat sätt än jag har upplevt hittills. Tack för att du berättar!!!

    SvaraRadera
  3. Du hör helt enkelt hemma i två världar. Du är således en mycket rik kvinna tänker jag.

    Ha en fin svensk nationaldag :-)

    SvaraRadera