Vinden blåser vart den vill - vi blåste vidare


fredag 14 oktober 2011

Nu är det dags!

Vad är det som gör att en helt vanlig familj – vad det nu är – plötsligt rycker upp sina rötter och planterar om sig i ett helt annat sammanhang, i ett annat land? Jag och min familj gjorde just det för drygt ett år sedan – vi gav upp hus, jobb, status, språk, trygghet, närheten till vänner och vår katt för att flytta till England, där bara en av oss hade varit förut - för 20 år sedan. Och utlandsflytten har hittills gett oss något helt annat än det vi gav upp: personlig erfarenhet av att vara invandrare, ett nytt språk, småstadslunk i ett litet samhälle vi inte kände till innan vi flyttade, massor av frågor om vad och hur och varför, och ett antal gråa hår...
Häromdagen drabbades jag av tanken att jag behöver förstå lite mer om vad vår familj egentligen går igenom, och därför började jag söka bloggar om svenskt familjeliv i England. Antingen är jag dålig på att söka eller också är utbudet magert, men mitt behov finns kvar. Jag vill förstå vad som händer oss och spegla mig i något, om så bara i mina egna formuleringar. Jag vill också spara glimtar av den här tiden i familjens liv, eftersom den är så speciell för oss och fylld av intryck. Därför tror jag att jag ska försöka skriva lite här – den som lever får se hur det går.

1 kommentar:

  1. Det ska bli intressant att smyga runt här i dina skrymslen o vrår. Vi är många som flyttat ut. och i alla fall jag, precis som du, undrar ibland varför jag valde att göra just det här. Utvandra. Det hade ju varit så himlans mycket enklare att bara stanna hemma i SVerige. Men ju fler år som går ju mer rotar jag mig. Vi har bott på många olika platser o länder. Nu befinner vi oss i Schweiz. Och vi har beslutat oss för att stanna. Ialla fall tills barnen gått färdigt skolan. Vi har landat och rotar oss för första gången tillsammans o det bjuder på utmaningar och svårigheter. Som sagt. Det ska bli intressant att smyga runt här och känna att det finns fler än jag som undrar och som delar med sig av sina erfarenheter som utlandssvensk. Har precis funderat på att börja blogga mer om detta hos mig eftersom jag har ett behov av att föra dialog i ämnet. Så glad att jag hitatt hit.

    SvaraRadera