Vinden blåser vart den vill - vi blåste vidare


tisdag 7 februari 2012

Bönor!


Naturen står för den vackraste konsten tycker jag, och till och med vanliga torra bönor i en skål gör mig lycklig. Ännu lyckligare blir jag förstås när jag får äta dem (tänk om jag hade hört mitt äldre jag säga det när jag fortfarande var en kämpande, bönhatande vegetarian på åttio- och nittiotalen?).

En god bönsallad gör jag så här. Jag blandar:

1 burk salladsbönor (väl sköljda)
några salladslökar, fint skurna
en kaffekopp majskorn eller så
1 avocado i bitar
en handfull hackade oliver eller en hackad krispig paprika

med:

någon matsked rapsolja (eller det man har)
lite citronsaft
svartpeppar
salt
en krossad vitlöksklyfta
chilipeppar efter smak

Sedan har jag bönsallad som räcker till ett par luncher. Minst.

1 kommentar:

  1. Til bønner å være, syntes jeg det så utrolig forlokkende ut! ;)
    Må være en deilig salat!

    Flott bilde!

    SvaraRadera