Vinden blåser vart den vill - vi blåste vidare


lördag 4 februari 2012

Vinter vid Bodiam Castle


The National Trust är verkligen toppen. De har en massa medlemmar över hela Storbritannien, och för medlemsavgifterna köper de in, rustar upp och står värdar för allsköns sevärda strövområden, trädgårdar och byggnadsminnen. Som Skansen, fast utspritt över hela ön. Och på engelska förstås. 


Idag tog vi vår själ i vår hand och firade att det var jättekallt (kring nollan, burr). Vi tog en tur till Bodiam Castle nära Hastings, mitt i 1066 Country. 1066, det är nog det enda historiska årtal jag minns. Om man inte räknar med sin egen personliga historia, men det gör man väl inte.


Bodiam har i alla fall en medeltida borg från slutet av  1300-talet, med riktiga riddarvibbar.
Det såg verkligen stramt och kallt ut där i kylan.


Barnen är fortfarande så små att jag tycker det är en bra utflykt när ingen trillar i vattnet. Fast det tycker kanske min mamma fortfarande när hon går ut med mig.


Ingen riddarborg utan korp.Fast tyvärr måste jag erkänna att det är en kråka
som vikarierar för honom idag.
 

Och inte riddarborg utan änder heller. De var som snälla tanter, fast de mest gåpåiga snälla tanter jag har träffat. Hungriga, envisa, gapiga, snattrande, och inte ett dugg blyga för nya bekantskaper. Barnen fick bröd att ge dem och Benjamin blev biten i handen när han inte bjöd snabbt nog på brödet. Men det var bara roligt tyckte servitören. Som tur var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar