Vinden blåser vart den vill - vi blåste vidare


söndag 13 november 2011

Majas och Judits Hallongrotta

  
Jag träffade Maja för 17 år sedan. Hon var kokerska på folkhögskolan där jag bodde och vi blev nära vänner. Jag var 22 och hon var 65, och hon lärde mig mycket: Hur man gör fest när man får oväntat besök och bara har torra kex och en ostkant hemma. Att det ibland är bättre att be för maten när man lagar den istället för att be bordsbön när misstagen redan är gjorda. Och att baka. Hon hade många ljuvliga recept som hon gärna delade med sig av och som jag har vårdat ömt sedan dess.

Nu har det gått några år sedan jag mötte Maja. Sist jag och Erik var i Västerbotten sökte vi upp hennes grav. Men hennes minne lever vidare i recepten - fikonkakan vi bakar till jul, den mjuka pepparkakan och hallongrottorna man nästan kan dö för.



Vår Judit har poppat till Majas syltkakor lite och gör numera en mycket uppskattad hallonpaj av receptet. Om femtiofem år kanske Judit står i sitt kök och bakar den pajen till någon annan, som i sin tur sparar receptet i sin receptbok och ger den namn efter Judit. Fint på något vis.

Majas Hallongrottor
175-200 grader i ca 10 minuter

200 g smör eller margarin (men det blir förstås godare med osaltat smör)
1,5 dl strösocker
1 dl vaniljsåspulver - kallrörd (måste importeras, det finns custard här men Ekströms är osvikligt bäst)
ca 4 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

Hallonsylt och små kakformar (om man väljer att göra kakvarianten)
Hallon, frysta eller färska, om man vill göra paj. Då kan man behöva lägga till en stund i ugnen, Serveras gärna med glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar