Vinden blåser vart den vill - vi blåste vidare


onsdag 9 november 2011

Morgonbestyr


Varje morgon innan barnen går till skolan ska det naturligtvis göras lunchlåda. Nu pustar jag ut i soffan efter dagens lunchbestyr, pannkakor med frukt och mjölk. I början var det en källa till ständiga grubblerier vad man skulle stoppa i de där lådorna, men efter ett år känner jag mig nästan rutinerad.

Jag tillhör inte dem som brukar klaga på skolmaten hemma i vanliga fall heller, men efter ett litet tag utanför Sveriges gränser inser man hur oerhört mycket stöd vi barnfamiljer får hemma. Det är helt otroligt att vi kan lämna våra barn tidigt på morgonen och räkna med att de ska få näringsriktig kost under hela dagen, från frukost och fram till mellis på eftermiddagen. Det enda vi behöver tänka på är vår egen mat, som är nog så krånglig att få att fungera från dag till dag, i och för sig...

Här i England är det mycket chips och yoghurt och mackor till lunch, och kakor förstås. Men hellre än att servera det, ställer jag mig och steker pannkakor klockan halv åtta, för då vet jag att barnen har energi hela dagen. Är man svensk och uppväxt på mat-tanternas husmanskost, så är man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar