Vinden blåser vart den vill - vi blåste vidare


måndag 5 december 2011

Bra grejer

Idag var en sådan där dag när jag tycker att jag borde hinna allt, och därför inte lyckas särskilt bra med något. Det är då man behöver en riktigt bra lista. Inte en att-göra-lista som jag har övat på att skriva i 20 år eller så, de tror jag inte på längre. Nej, något finare: en lista över allt jag är glad för! Då får jag  liksom gå igenom dagen en gång till och sålla bort det jag är stressad över, och spara det fina. Ja, så får det bli!

Idag är jag glad för att Erik och jag var tillsammans och gjorde vardagsgrejer ihop. Åt en snabblunch av gårdagens laxrulle. Körde genom vackra Sussex och pratade om huruvida man kan vara avundsjuk på sig själv. Sprang efter julklappar åt människor som vi älskar.

Och så är jag glad över att Natans vän Toby var här efter skolan, och att alla barnen hade så roligt tillsammans. Och så är jag glad för min tekopp. Och Kurt Elling. Och över att jag snart är fyrtio, eftersom jag känner mig själv så mycket bättre nu än för en massa år sedan.

Det var någon ateist som sade att det svåraste med att inte tro på en Gud, var att man inte har någonstans att vända sig med sin tacksamhet. Det problemet har inte jag. Vissa dagar måste jag påminna mig om att vara tacksam bara.

Ikväll lyssnar jag på Kurt Elling och slår in julklappar. Den här är härlig! Cool Yule heter den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar