Vinden blåser vart den vill - vi blåste vidare


fredag 16 december 2011

Snö!

Idag snöar det bevars! Fjärde året i rad, och det är ju speciellt när det inte brukar komma snö mer än vart tionde år ungefär. Ifjol stängde man skolorna i en vecka och maten kom inte fram till butikerna eftersom det var så halt. Till slut var det så urplockat att man fick handla long life-mjölken och fantisera om frukt och grönsaker till maten. Erik cyklade hem från jobbet som vanligt och kunde cykla om kilometerlånga köer av bilar som stod stilla i halkan - jag kan berätta att han var stolt då...

Som svensk blir jag plötsligt tacksam att jag lever i det här århundradet och inte tre hundra år tidigare - hur skulle vi i Norden kunna leva på som vanligt utan fina, plogade vägar med breda vägrenar, eller utan vinterdäck på bilen? Nejdå, det fanns ju inte bilar och sådant då, men man blev nog ofta både insnöad och isolerad i Sverige på den tiden, och det känns lite läskigt för en 2000-talsmänniska som mig att tänka sig.

Nåväl, här är snötäcket obefintligt än så länge. Kanske jag måste hamstra lite julmat i alla fall, innan det är omöjligt att ta sig till Tesco?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar