Vinden blåser vart den vill - vi blåste vidare


fredag 30 december 2011

Ljuvliga bibbla!

Jag älskar böcker! För mig är de så mycket mer än bara hopsatta blad och ord staplade på varandra. Varje bok är en värld som man får gå in i, en möjlighet att ta paus från det egna livet en stund, eller kanske en glimt av något man inte hade en aning om.

Med fem bokmalar i huset går det åt mycket läsning, och i takt med att barnen damp ner i den stenlundska familjen insåg vi att det är en omöjlighet att köpa allt man läser. För var ska man förvara alla böckerna när bokhyllorna inte räcker till? Och var ska man ta pengarna ifrån när barnen plöjer igenom kassvis med läsning varje vecka? Det är därför vi har bibliotek. Förstås. Biblioteket är en av den moderna världens finaste institutioner. Där kan vem som helst, oavsett inkomst och utbildning  ta sig vart som helst i världen och upptäcka de mest skiftande miljöer - genom något så enkelt som låneböcker. Biblioteket är jämlikhet och rättvisa i en lugn och vacker miljö.

När vi bodde i Pakistan insåg jag plötsligt att bibliotek inte är en självklarhet. Skolan vi arbetade på höll precis på att bygga upp ett bibliotek efter västerländsk modell, av den enkla anledningen att studenterna varken hade råd eller tillgång till böcker själva. Och för mig hisnade tanken. Tänk om jag inte hade haft möjlighet att läsa böcker på mitt eget språk när jag var liten? Då hade jag utvecklats på ett helt annat sätt och språket hade knappast blivit en så stor del av mitt liv som det nu har blivit. Jag blev plötsligt tacksam för det jag hade tagit för givet. För de möjligheter jag hade fått i mitt vackra, välordnade land, där det fanns bibliotek i varenda by.

Jag läste i DN idag om att många bibliotek i Sverige måste stänga, eftersom färre och färre lånar böcker nuförtiden. Jag förstår att det måste vara så när det nu finns så många fler informationskanaler än det gjorde för bara 10 år sedan. Och böcker i sig är inget självändamål. Så jag skriver väl inget brandtal om nyttan av att ha kvar alla bibliotek i Sverige. Jag bara hoppas att vi inte helt ska gå vilse i de snabba klickens googleuniversum och facebookvärld. Utan att vi ska fortsätta låta oss förföras av en god bok och ett svalt, tyst bibliotek. Någon gång emellanåt.

1 kommentar:

  1. Åh, ja bibliotek är fantastiska! En skattkista fylld av äventyr, uppmuntran, avkoppling och fnitter :) Det är också en så speciell känsla att hålla i en bok och att bläddra med sidorna, det kan inte ersättas av något annat.

    Det här blev inte heller något brandtal men en liten flammande kommentar i alla fall :)

    SvaraRadera