Vinden blåser vart den vill - vi blåste vidare


fredag 2 december 2011

Julklockor 2


Våra andra julklockor är åsnebjällror från Dalli Bazaar i Lahore (ursäkta stavningen alla pakistanare, jag chansar vilt här som ni förstår). Dit brukade vi i alla fall gå och veckohandla för en massa år sedan.

När vi köpte dem stod några unga pakistanare och undrade vad de galna västerlänningarna skulle göra med en massa djurbjällror. Och så skrattade de, och skojade med oss som så tydligt var utlänningar och verkligen hade noll koll.

En av killarna vände sig till mig med en terrakotta-sak i handen, och frågade: "Do you know what this is?" "No", sade jag eftersom jag inte visste, och de höll på att falla ihop på marken av ohejdad munterhet. Efter ett tag i landet förstod jag vad de hade visat mig - en helt vanlig toaskrapa, som folk använder istället för toalettpapper. Läskigt, visst, men who am I to say, som köper åsnebjällror och hänger upp som pynt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar